איך לנהל את הזמן שלך ביעילות – ולחזור לשליטה על החיים
המפתח לניהול זמן נכון: שליטה, אחריות וגמישות
אם את מרגישה שהזמן בורח לך בין הידיים, שאת נמצאת במרוץ בלתי נגמר, ושאף פעם אין מספיק שעות ביממה – את לא לבד. ניהול זמן הוא לא רק עניין של סדר וארגון, אלא בראש ובראשונה עניין של גישה.
המפתחות לניהול זמן נכון:
• לנהל את הפוקוס – לדעת מה חשוב ולמה
• לקחת אחריות – לבחור במה להשקיע את הזמן שלך
• לפתח גמישות רגשית – כדי להתמודד עם שינויים בלתי צפויים
הסיפור של שני – ניהול זמן שלא עובד
שני היא בעלת עסק מצליח ואמא לשלושה ילדים קטנים. היא מרגישה שהיא כל הזמן רודפת אחרי המשימות, עסוקה בכיבוי שריפות, ותמיד בסוף היום נותרת עם התחושה שהיא לא מספיקה כלום.
• הלקוחות שלה מתקשרים בכל שעה, והיא מתקשה להציב גבולות
• אין לה זמן לשווק את העסק שלה כמו שצריך
• היא נקרעת בין המשפחה לעבודה, ולא מוצאת רגע לעצמה
• היא אוהבת ללמוד, אבל כבר שנים לא מצאה זמן לקורסים חדשים
• התחושה הכללית – לחץ, בלבול ותסכול מתמשך
כששני התחילה את תהליך האימון, היא חשבה שהפתרון הוא פשוט: לתכנן לוח זמנים מפורט. אבל בפועל, היא אפילו לא מצאה זמן לשבת ולתכנן.
השלב הראשון: להבין שהכול מתחיל בבחירה
רובנו מרגישות לעיתים קרובות שהחיים פשוט "קורים לנו", ושאין לנו שליטה עליהם. אבל האמת היא שהשליטה מתחילה בהכרה שיש לנו בחירה.
למרות שאי אפשר לשלוט בזמן – הוא עובר בכל מקרה – אפשר לבחור במה להשקיע אותו.
שני עצרה לרגע כדי להזכיר לעצמה את הבחירות הגדולות שלה בחיים
• להיות בעלת עסק עצמאי – מתוך אהבה לעצמאות ולתחושת שליחות
• לעבוד כדולה – כי זה נותן לה סיפוק אמיתי
• להיות אמא מעורבת – כי זה חלק מהייעוד שלה
כשהיא הסתכלה מחדש על חייה דרך עדשת הבחירה, היא התחילה להרגיש יותר שליטה ויותר שלווה.
השלב השני: לנהל סדרי עדיפויות – לא זמן
ניהול זמן אמיתי הוא לא איך להספיק יותר, אלא איך לבחור במה להתמקד.
לורה ואנדרקאם, מומחית לניהול זמן, גילתה במחקריה שנשים קרייריסטיות מצליחות לא אומרות "אין לי זמן".
במקום זה, הן אומרות
• "אני לא עושה ______ כי זה לא בסדרי העדיפויות שלי".
נסי את המשפט הזה בעצמך
• "אני לא עושה ספורט כי זה לא בסדרי העדיפויות שלי"
• "אני לא מקדישה זמן לעצמי כי זה לא בסדרי העדיפויות שלי"
פתאום, זה נשמע אחרת. כשאנחנו מנסחות את זה כך, אנחנו מבינות שיש לנו שליטה מלאה במה שאנחנו עושות בזמן שלנו.
השלב השלישי: להגדיר מה באמת חשוב לך
כדי ששני תדע כמה זמן להשקיע בכל דבר, היא הייתה צריכה להבין מה הכי חשוב לה ומה יכול לחכות.
היא למדה לשאול את עצמה
• מהם הערכים והצרכים הדומיננטיים שלי
• איך אני מדרגת את סדרי העדיפויות שלי
• כמה זמן אני רוצה להקדיש לכל תחום
השלב הזה נתן לה בהירות מחודשת ועזר לה לתכנן זמן בצורה חכמה יותר.
השלב הרביעי: לפתח גמישות רגשית
החיים לא תמיד הולכים לפי התוכנית. את מתכננת לו"ז מושלם – ואז הילד חולה, הרכב מתקלקל, או לקוחה מבטלת פגישה.
אחד המפתחות הקריטיים לניהול זמן הוא ויסות רגשי וגמישות.
כשהדברים לא הולכים כמתוכנן – חשוב לדעת איך להסתגל, במקום להילחץ ולהרגיש תסכול.
ניהול זמן הוא בעצם ניהול עצמי מול הזמן שחולף.
סיכום – איך באמת לנהל את הזמן שלך
• תזכרי שאת בוחרת – תסתכלי על חייך דרך עדשת הבחירה, לא דרך אילוץ
• תקבעי סדרי עדיפויות – "אין לי זמן" = "זה לא בסדרי העדיפויות שלי"
• תהיי גמישה – החיים משתנים, והיכולת להסתגל היא קריטית
הזמן שלך הוא המשאב הכי יקר לך – השתמשי בו בצורה חכמה.
ועכשיו, השאלה היא – במה את תבחרי להשקיע את הזמן שלך?