שני סיפורים ומתכון להתמדה והצלחה

את הסיפור על הבמבוק הסיני את מכירה? :

מספרים על אדם שהתחיל לאבד תקווה. ראש השנה כבר כמעט הגיע, והוא חשב על כל ההחלטות שקיבל על עצמו בשנה שעברה. לצערו, שום דבר בחייו לא השתנה; הוא נשאר אותו אדם, עם אותן הבעיות ואותם החסרונות. הייאוש כרסם בליבו, עד שפנה להתייעץ עם רבו.

הרב הקשיב ושאל: "האם ידוע לך כמה זמן לוקח לבמבוק הסיני הענק לצמוח עד לגובה של בניין?

בשנה הראשונה, משקים ומדשנים את השתיל הזעיר… וכלום לא קורה. ממשיכים להשקות ולדשן אותו במשך שנה נוספת. ואחריה עוד אחת ועוד אחת. ועדיין שום דבר לא קורה. ואז, בשנה החמישית, הבמבוק "מזנק" לשמיים! ובתוך שישה שבועות צומח לגובה 30 מטרים!

אם כן, כמה זמן לוקח לבמבוק לצמוח לגובה שכזה?" שאל הרב.

"שישה שבועות", ענה האיש.

"זאת הטעות שלך – זה לוקח לו חמש שנים. אם בשלב כלשהו במשך אותן השנים, האיכר היה מפסיק להשקות את השתיל הרך, הוא היה נובל ומת. בכל השנים האלה מתחת לפני האדמה, התפתחה רשת מסועפת של שורשים שתוכל לתמוך בצמיחתו המתפרצת של הבמבוק. צמיחה מצריכה סבלנות והתמדה. כל טיפת מים חשובה! כל צעד קטן משפיע לטובה. יתכן ולא תבחין מיד בהבדל. אבל הצמיחה מתרחשת. אל תתייאש. בנחישות עיקשת המשך לטפח את שורשי השינוי. ובסופו של דבר תפרוץ גם אתה ותגיע לגבהים עצומים".

מסתבר שהמוח שלנו עובד בטכניקה דומה לצמיחה של הבמבוק, כמו שתיכף תראי מהסיפור השני, הסיפור של דניס סנדלין בעל ערוץ היוטיוב SmarterEveryDay.

חבר מהנדס של דניס החליט לעשות ניסוי ולבנות אופניים עם שינוי אחד קטן.

בכל אופניים, הכידון והגלגל הקדמי פונים לאותו כיוון. רוצים לפנות ימינה מסובבים את הכידון ימינה, רוצים לפנות שמאה מסובבים שמאלה.

חבר של דניס בנה אופניים שבהם הכידון והגלגל הקדמי הולכים לכיוונים מנוגדים. מסובבים את הכידון ימינה הגלגל הקדמי פונה שמאלה, ומסובבים את הכידון שמאלה, הגלגל הקדמי פונה ימינה. זהו. זה כל ההבדל. מסתבר שההבדל היחיד הזה, גרם לזה שאף אחד לא הצליח לרכב על האופניים האלה אפילו מטר אחד.

דניס, שהיה רוכב אופניים מיומן מאז שהיה ילד, החליט שהוא יפצח את הדבר הזה, ויהי מה.

הוא תיעד את עצמו מתאמן על האופניים ההפוכים במשך 8 חודשים, כל יום 5 דקות. כל יום במשך 8 חודשים רצופים. ובכל מהלך האימונים הוא לא הצליח לייצב את עצמו על האופניים, אף לא למטר רכיבה אחד.

ואז  דניס מתאר את הרגע האחד שבו פתאום הוא הצליח לרכב. הוא מספר שזה ממש הרגיש כמו איזה קליק במוח – יום לפני כן הוא לא היה מסוגל לשמור על שיווי משקל על האופניים אפילו רגע אחד, ולמחרת, כאילו פתאום, הוא פשוט הצליח לרכב.

תוכלי לראות את הסיפור של דניס בסרטון שאני מצרפת לך כאן https://www.youtube.com/watch?v=MFzDaBzBlL0

דניס מסתובב עם האופניים האלה ברחבי העולם, ומזמין אנשים לרכב עליהם 10 מ' רצוף, בתמורה לקבלת פרס כספי נאה. אף אחד עד היום לא הצליח.

דניס החליט לבדוק כמה זמן ייקח לבן שלו – בן ה -6 – ללמוד לרכב על האופניים ההפוכים. הוא הבטיח לילד, שאם הוא ילמד לרכב על האופניים ההפוכים, הוא ייקח אותו אתו לנסיעה הבאה שלו לאוסטרליה, ושם הוא יוכל לפגוש באסטרונאוט אמתי.

הבן של דניס, למרות שהיה מיומן ברכיבה על אופניים רגילים מגיל 3, למד לרכב על האופניים ההפוכים בתוך שבועיים. כל כך הוא רצה לטוס לאוסטרליה ולפגוש אסטרונאוט.

אז מה אפשר ללמוד מהסיפורים האלה?

  • א. מה שרואים במציאות – במבוק חזק וגבוה, רכיבה 10 מ' רצוף על אופניים הפוכים – זו תוצאה סופית. כדי להגיע לתוצאה צריך לעבור דרך.
  • ב. לדעת משהו ולהבין אותו ברמה השכלית עדיין לא עושים את השינוי במציאות. צריך לעבור את הדרך.
  • ג. אנחנו נהיה מוכנים לצאת לדרך אם תהיה לנו תמונה ברורה לאן אנחנו רוצים להגיע. איך בדיוק זה יראה במציאות. – במבוק בגובה 20 מ'. רכיבה רצופה על אופניים הפוכים.
  • ד. תהיה לנו מוטיבציה להמשיך בדרך, גם אם היא ארוכה ומתפתלת – מה שנקרא התמדה – אם יהיו שני תנאים:
  • אם יהיה לנו "למה כדאי לי להגיע לתוצאה הזאת" מספיק אטרקטיבי. לפגוש אסטרונאוט באוסטרליה. לפצח את הסוד של הרכיבה ההפוכה.
  • אם תהיה לנו אמונה חזקה שאנחנו מסוגלים להצליח.
  • ה. הדרך של אחד להגיע לתוצאה היא לא בהכרח הדרך של השני. כל אחד יש לו את הקצב שלו, הנתיב שלו הוא אישי.

מה עושים עם ההבנות האלה בחיים שלנו?

עוצרים, לוקחים דף ועט וכותבים:

  1. המציאות בנויה מתחומים – עבודה, משפחה, חברים, שעות פנאי, התפתחות אישית, כסף – איזו מציאות את רוצה בכל תחום. איך זה יראה? מה התוצאה שאליה את רוצה להגיע?
  2. הגדרת תוצאה? מעולה – מה הדרך הפנימית שאת צריכה לעבור כדי להגיע לתוצאה הזאת? אנשים שכבר יש להם את התוצאה הזאת בחיים, איזה סוג של אנשים הם? אילו אמונות יש להם? אילו הרגלים יש להם? מה חשוב להם ביום יום?
  3. ידע לא עושה שינוי – כבר יש לך תוצאה שהגדרת, ואת גם יודעת מהי הדרך – עכשיו צריך למצוא מה או מי יתמוך בך לעשות את השינוי, רגע אחרי רגע כדי ליישם את הידע בפועל.
  4. לחדד לעצמך בבהירות למה זה חשוב לך להגיע לתוצאה. באיזה אופן זה ישפר ויעשה את החיים שלך נפלאים יותר. יתרום לאנשים שחשובים לך. אולי ישפר את איכות החיים של אנשים אחרים שתפגשי בדרך.
  5. למצוא את הידיעה הפנימית שאת מסוגלת לעשות את זה. אם עדיין אין לך אמונה כזאת, לחשוב מה את יכולה לעשות ולחזק כדי שהיא תהיה לך. ובכל מקרה למצוא את המקום בתוכך, שמבין שאת יכולה להתמודד עם כל תוצאה, וגם אם זה לא יצליח 100%, את לא תשברי מזה.
  6. לדברים יש את הקצב שלהם – תכיני מראש אסטרטגיות, למה יתמוך בך בדרך, אם הדברים לא ילכו בדיוק כמו שאת רוצה, מי או מה יעזור לך לחזור למסלול במקרה של סטייה.

 

האופי שלנו ואיך שהחיים שלנו נראים הם תוצאה של ההרגלים שלנו – הרגלים רגשיים [דברים שמעצבנים אותי, דברים שמפחידים אותי, דברים שמרגשים אותי – דפוסים רגשים] והרגלים התנהגותיים [ צפייה בטלוויזיה או בטלפון, אכילה, ספורט, צעקות – דפוסים התנהגותיים]  – כל הרגל הוא תוצאה של למידה. אפשר לבטל את הלמידה, אפשר ללמוד משהו חדש במקביל, זה לא קל, אבל זה אפשרי.

כתבו תגובה